چگونگی برندینگ در ایران

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person سینا کنعانیان access_time مهر ۲۷, ۱۳۹۵ remove_red_eye 1,241 مشاهده comment ۳ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد

مقدمه

میخواهیم به چگونگی برندینگ در ایران بپردازیم و نمونه هایی از برند های موفق ایران را مورد بررسی قرار دهیم. برندینگ در ایران نیز مانند سایر کشورها می باشدقوانین برندینگ در سراسر دنیا یکی است و هدف از برند با توجه به تعریف آن متمایز کردن محصولات با رقبا است ایران در چند دهه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تجارت و ثبت برندهای بسیار خوب و موفق داشته است و کارآفرینان سعی دارند به بهترین نحو برند خود را بروز نگه دارند;این علم دستخوش کتاب ها ، آموزشها و مطالعه زیاد است. برندسازی مهمترین اصل مدیریت بازاریابی می باشد. بنابراین باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

چالش های برندینگ در ایران

اگر دقت کنید بسیاری از کارآفرین های موفق ایران با استفاده از برندینگ موفق کسب و کار خود را گسترش داده اند. ساخت برند در ایران بسیار پیشرفت کرده و مورد توجه عموم قرار گرفته است و خوش بختانه خیلی ها امروزه میتوانند تعریف مناسبی از آن ارائه دهند. هر گاه اسم برندی می آید ذهن انسان به صورت ناخودآگاه دنبال تصویری از برند مورد نظر میگردد ;تصویری که او را

به این نام تجاری نزدیکتر کند . هر فرد میتواند نسبت به نیاز خود تعریفی از برند داشته باشد; میتوان گفت برند کلید ارتباط موثر مشتری با فروشنده است.

شما از طریق اشکال یا نام ها میتوانید لوکوی برندتان را طراحی کنید ;این کار موثرترین روش به خاطر آوردن برند شما توسط مشتری است . لوگوها و اشکال بیشتر از نام ها در خاطر می مانند;در زمان های گذشته هم انسان از حکاکی اشکال روی دیوار های سنگی و اشیا فلزی برای تبلیغ آیین خود استفاده میکردند;و بعد ها نیز این فرهنگ وسیع تر شد و در بسیاری از کشورها از شکل

 حیوانات برای لوگو استفاده میکردند و عقیده داشتند که نشان دادن برند خود با استفاده از عکس و نقاشی حیوان بر روی حافظه مشتری تاثیر زیادی دارد ; مهمترین دوره رشد اقتصاد و برندینگ در ایران به سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ برمیگردد. البته قبل از آن هم محصولات پر فروش و مطرح مثل کبریت توکلی که در سال ۱۲۹۷ در تبریز تاسیس شد ;نشان داد که برندینگ میتواند روی فروش و ماندگاری هر محصولی تاثیر گذار باشد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

در این لوگو از نقاشی اسب برای برند توکلی استفاده شده است و نشان میدهد ایران هم جز اولین کشورهای موفق در برندینگ بوده است چرا که هنوز هم این برند کبریت در ذهن خیلی از افراد مانده است. در میان برندهای قدیمی و مطرح ایران میتوان به کفش ملی هم اشاره کرد;این لوگو نیز از نقاشی یک فیل استفاده شده است و در سال ۱۳۳۶ توسط محمد رحیم ایروانی تاسیس شد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

یکی دیگر از معروف ترین برندها در ایران برند خودرو پیکان بود; که به شکل یک ارابه باستانی و یک اسب که آن را می کشاند. این برند معروف هم در آرم خود  از حیوان استفاده و در سال ۱۳۴۶ شروع به تولید کرد. این شرکت خودرو سازی; بعد از ۴۰ سال تولید این خودرو در نوع های مختلف(دولوکس،کارلوکس،استیشن،جوانان،وانت و تاکسی) آن را متوقف و خودروی سمند را جایگزین آن و با آرم کله اسب وارد بازار کرد. یکی دیگر از برندهای موفق ایرانی; برند داروگر است که با تمام مشکلاتش در سال ۱۳۰۷ به عنوان اولین تولید کننده محصولات بهداشتی در زمینه صابون کارخانه خود را در اصفهان بنا نمود. این برند اولین محصول خود را با نام صابون سوبلمه وارد بازار کرد و بهد از ۱۳ سال یعنی سال ۱۳۲۰ کارخانه خود را به تهران انتقال داد;و در سال ۱۳۳۶ نام شرکت داروگر به ثبت رسید و فعالییت خود را در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی ادامه داد; این شرکت علاوه بر اولین تولید کننده صابون صنعتی ایران; تولید خود را در زمینه پودر ماشین لباسشویی نیز شروع  و پایه گذاراین محصول در ایران شد. شرکت داروگر همچنان به توصعه و تنوع محصولاتش افزود و برای اولین بار در ایران مایع ظرفشویی با نام ریکا و شامپو سربا نا م دارمو ;خمیردندان داروگر و صابون نخل را تولید کرد و نام خود را در لیست ۱۰ شرکت برتر ایرانی ثبت کرد. لوگوی برند داروگر نیز از طبیعت گرفته شده است اما اینبار نخل.

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

 

نتیجه گیری

شاید بتوان گفت که اولین برندینگ از طبیت گرفته شده است،برندینگ زبانی پیچیده از طبیعت و در عین حال ساده می باشد. اشکال قدیمی که توسط اجداد ما بر روی سنگها و غارها حک شده است نمایانگر نوع تفکر و بینش و تلفیق طبیت با نقاشی است.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت مذاکره

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

آموزش ۷ جلسه ای زیر را از دست ندهید:

با عرض پوزش در بارگیری مشکلی رخ داده است.

 

  1. سارا گفته:

    سلام
    من تازه وارد این سایت شدم و میشه گفت اطلاعات چندانی درمورد برندینگ ندارم و قصد دارم تو زمینه برندینگ فعالیت کنم خوشحال میشم اطلاعات بیشتری بهم بدهین

    • ماهان تیموری گفته:

      سلام سارای عزیز
      برای اطلاعات بیشتر از نحوه کار می تونید با دفتر تماس بگیرید دوستان من در این راستا حتما به شما کمک میکنند شاد باشید

  2. مقاله جالب و مفیدی بود
    یه موضوع رو برام ما روشن میکنید؟ آیا میشه برندینگ رو از طریق مسخره بودن آگهی تبلیغاتی انجام داد؟

    مثلا یک آگهی تلویزیونی از بس مسخره و غیر منطقی باشه در ذهن کاربران درج بشه و به سودش تموم بشه؟

تا کنون 3 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه

2 × 4 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق

اسفند ۱۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۴۹ ب.ظ

ایده تبلیغاتی را از کجا بیاوریم؟