چگونگی برندینگ در ایران

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 5٫00 out of 5)
person سینا کنعانیان access_time مهر ۲۷, ۱۳۹۵ remove_red_eye 896 مشاهده comment ۳ دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد

مقدمه

میخواهیم به چگونگی برندینگ در ایران بپردازیم و نمونه هایی از برند های موفق ایران را مورد بررسی قرار دهیم. برندینگ در ایران نیز مانند سایر کشورها می باشدقوانین برندینگ در سراسر دنیا یکی است و هدف از برند با توجه به تعریف آن متمایز کردن محصولات با رقبا است ایران در چند دهه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تجارت و ثبت برندهای بسیار خوب و موفق داشته است و کارآفرینان سعی دارند به بهترین نحو برند خود را بروز نگه دارند;این علم دستخوش کتاب ها ، آموزشها و مطالعه زیاد است. برندسازی مهمترین اصل مدیریت بازاریابی می باشد. بنابراین باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد.

چالش های برندینگ در ایران

اگر دقت کنید بسیاری از کارآفرین های موفق ایران با استفاده از برندینگ موفق کسب و کار خود را گسترش داده اند. ساخت برند در ایران بسیار پیشرفت کرده و مورد توجه عموم قرار گرفته است و خوش بختانه خیلی ها امروزه میتوانند تعریف مناسبی از آن ارائه دهند. هر گاه اسم برندی می آید ذهن انسان به صورت ناخودآگاه دنبال تصویری از برند مورد نظر میگردد ;تصویری که او را

به این نام تجاری نزدیکتر کند . هر فرد میتواند نسبت به نیاز خود تعریفی از برند داشته باشد; میتوان گفت برند کلید ارتباط موثر مشتری با فروشنده است.

شما از طریق اشکال یا نام ها میتوانید لوکوی برندتان را طراحی کنید ;این کار موثرترین روش به خاطر آوردن برند شما توسط مشتری است . لوگوها و اشکال بیشتر از نام ها در خاطر می مانند;در زمان های گذشته هم انسان از حکاکی اشکال روی دیوار های سنگی و اشیا فلزی برای تبلیغ آیین خود استفاده میکردند;و بعد ها نیز این فرهنگ وسیع تر شد و در بسیاری از کشورها از شکل

 حیوانات برای لوگو استفاده میکردند و عقیده داشتند که نشان دادن برند خود با استفاده از عکس و نقاشی حیوان بر روی حافظه مشتری تاثیر زیادی دارد ; مهمترین دوره رشد اقتصاد و برندینگ در ایران به سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ برمیگردد. البته قبل از آن هم محصولات پر فروش و مطرح مثل کبریت توکلی که در سال ۱۲۹۷ در تبریز تاسیس شد ;نشان داد که برندینگ میتواند روی فروش و ماندگاری هر محصولی تاثیر گذار باشد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

در این لوگو از نقاشی اسب برای برند توکلی استفاده شده است و نشان میدهد ایران هم جز اولین کشورهای موفق در برندینگ بوده است چرا که هنوز هم این برند کبریت در ذهن خیلی از افراد مانده است. در میان برندهای قدیمی و مطرح ایران میتوان به کفش ملی هم اشاره کرد;این لوگو نیز از نقاشی یک فیل استفاده شده است و در سال ۱۳۳۶ توسط محمد رحیم ایروانی تاسیس شد.

 

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

یکی دیگر از معروف ترین برندها در ایران برند خودرو پیکان بود; که به شکل یک ارابه باستانی و یک اسب که آن را می کشاند. این برند معروف هم در آرم خود  از حیوان استفاده و در سال ۱۳۴۶ شروع به تولید کرد. این شرکت خودرو سازی; بعد از ۴۰ سال تولید این خودرو در نوع های مختلف(دولوکس،کارلوکس،استیشن،جوانان،وانت و تاکسی) آن را متوقف و خودروی سمند را جایگزین آن و با آرم کله اسب وارد بازار کرد. یکی دیگر از برندهای موفق ایرانی; برند داروگر است که با تمام مشکلاتش در سال ۱۳۰۷ به عنوان اولین تولید کننده محصولات بهداشتی در زمینه صابون کارخانه خود را در اصفهان بنا نمود. این برند اولین محصول خود را با نام صابون سوبلمه وارد بازار کرد و بهد از ۱۳ سال یعنی سال ۱۳۲۰ کارخانه خود را به تهران انتقال داد;و در سال ۱۳۳۶ نام شرکت داروگر به ثبت رسید و فعالییت خود را در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی ادامه داد; این شرکت علاوه بر اولین تولید کننده صابون صنعتی ایران; تولید خود را در زمینه پودر ماشین لباسشویی نیز شروع  و پایه گذاراین محصول در ایران شد. شرکت داروگر همچنان به توصعه و تنوع محصولاتش افزود و برای اولین بار در ایران مایع ظرفشویی با نام ریکا و شامپو سربا نا م دارمو ;خمیردندان داروگر و صابون نخل را تولید کرد و نام خود را در لیست ۱۰ شرکت برتر ایرانی ثبت کرد. لوگوی برند داروگر نیز از طبیعت گرفته شده است اما اینبار نخل.

تصویر چگونگی برندینگ در ایران با مشکل مواجه است

 

 

نتیجه گیری

شاید بتوان گفت که اولین برندینگ از طبیت گرفته شده است،برندینگ زبانی پیچیده از طبیعت و در عین حال ساده می باشد. اشکال قدیمی که توسط اجداد ما بر روی سنگها و غارها حک شده است نمایانگر نوع تفکر و بینش و تلفیق طبیت با نقاشی است.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، مدیریت مذاکره

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

آموزش ۷ جلسه ای زیر را از دست ندهید:

با عرض پوزش در بارگیری مشکلی رخ داده است.

 

  1. سارا گفت:

    سلام
    من تازه وارد این سایت شدم و میشه گفت اطلاعات چندانی درمورد برندینگ ندارم و قصد دارم تو زمینه برندینگ فعالیت کنم خوشحال میشم اطلاعات بیشتری بهم بدهین

    • ماهان تیموری گفت:

      سلام سارای عزیز
      برای اطلاعات بیشتر از نحوه کار می تونید با دفتر تماس بگیرید دوستان من در این راستا حتما به شما کمک میکنند شاد باشید

  2. ادچی گفت:

    مقاله جالب و مفیدی بود
    یه موضوع رو برام ما روشن میکنید؟ آیا میشه برندینگ رو از طریق مسخره بودن آگهی تبلیغاتی انجام داد؟

    مثلا یک آگهی تلویزیونی از بس مسخره و غیر منطقی باشه در ذهن کاربران درج بشه و به سودش تموم بشه؟

تا کنون 3 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه

4 × سه =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اسفند ۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۲ ق.ظ

کسب و کار تولید لیوان کاغذی

اسفند ۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

ویدیو وال ها ، یک دیوار تبلیغاتی

اسفند ۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۰ ب.ظ

ایده هایی ناب برای شروع به کار

اسفند ۵, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۰ ب.ظ

تبلیغات در توالت های عمومی ، تبلیغاتی خنده دار

ساعت ۹:۲۶ ق.ظ

۱۰ ایده خیلی خوب برای استارت اولیه

اسفند ۳, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۶ ب.ظ

درِگوشی از تبلیغات کلیکی

اسفند ۲, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۴ ب.ظ

تابلوهای دیجیتالی تبلیغاتی ، ریش و قیچی دست خودتان

اسفند ۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۹ ب.ظ

با تبلیغات در سینما ، روی پرده بروید

ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

پیش بینی آینده املاک (ماهان تیموری – حقیقت طلب)

ساعت ۹:۳۶ ق.ظ

کسب و کار خلبانی

بهمن ۳۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۵۱ ب.ظ

تبلیغات موبایلی ، با مشتری حرف بزنید

بهمن ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۵۴ ب.ظ

ایده یابی برای هرکسی ممکن است

ساعت ۱۲:۳۹ ب.ظ

آشنایی با روانشناسی مذاکره چاشنی پولسازی در بازاریابی

بهمن ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۲ ب.ظ

بازاریابی با پادکست ، راحت شیپور بزنید

بهمن ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۰۰ ب.ظ

بازاریابی شبکه های اجتماعی ، شاخه دار شوید

بهمن ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۴ ب.ظ

با تبلیغات در مجلات ، اسکناس ها را ورق بزنید

بهمن ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۵:۲۳ ب.ظ

کار افرینی فقط با یک ایده شروع می شود

بهمن ۲۴, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۳۴ ب.ظ

آیا از اسرار یواشکی کارت ویزیت حرفه ای چیزی میدانید؟؟؟

ساعت ۲:۱۲ ب.ظ

کسب و کار CD و DVD

ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ

پاسخ به چالش صد میلیونی هوش مالی در املاک

بهمن ۲۳, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۱۷ ب.ظ

تبلیغات با همایش ، رزمایش برتری

بهمن ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۹:۴۳ ب.ظ

کسب ثروت با ایده پردازی خلاقانه

بهمن ۲۱, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۱۱ ب.ظ

قرعه کشی و اهدای جوایز ، خود را به صدر برسانید

بهمن ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۰ ب.ظ

بازاریابی با تلفن ، صدای مشتری را از نزدیک بشنوید

بهمن ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۴۵ ب.ظ

بازاریابی چریکی ، مشتری را شگفت زده کنید