استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار مهمترین بخش مدیریت بازاریابی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person صابر خلیلی access_time دی ۱۳, ۱۳۹۵ remove_red_eye 157 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

در این مقاله به استراتژی کسب و کار می پردازیم. استراتژی کسب و کار سومین سطح از استراتژی در مدیریت می باشد. این استراتژی برای مدیریت بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله ما بررسی می کنیم که چطور برخی از شرکت ها با اینکه کالای مرغوب تری نسبت به ما ندارند اما فروش بیشتری دارند و در کسب درآمد موفق تر می باشند

بررسی استراتژی کسب و کار

همانطور که می دانید مهمترین وظیفه مدیریت پیدا کردن اهرم ها و استراتژی ها می باشد. همانطور که گفتیم استراتژی یعنی کاری کنیم که ما در ذهن مشتری برتر دیده بشیم. اگر شرکتی کسب و کار موفق تری دارد این فقط به استراتژی های بهتری که استفاده می کند بر می گردد. باید بگردیم و بفهمیم که ما چه کارهایی می تونیم انجام دهیم که در ذهن مشتری برتر و بهتر از رقیبان دیده شویم. ابتدا ببینید که رقیبان مستقیم و غیر مستقیم شما چه کسانی هستند، همه رقیبان خود را بشناسید. رقیبان موفق تر یا فروش بیشتری دارند و یا برند آنان معروف تر است. حال رقیبان غیر مستقیم خود را با دقت بشناسید.

بیان مثالی برای شناسایی رقیبان

مثلا برای فیلم فروشی ها رقیبان مستقیم سینماها و سایر فیلم فروشی ها و رقیبان غیر مستقیم کل صنعت سرگرمی می تواند باشد، فرد میره انتخاب می کنه بجای اینکه بره فیلم بخره، میره شهربازی، پس ما باید تمامی رقیبان را به طور دقیق بررسی کنیم.

مثالی دیگر اینکه رقیب شرکت های بیمه ای شرکت های بیمه ای دیگر بانکها و حتی سکه و دلار می تواند باشد. فرد به جای بیمه کردن خود سرمایه خود را برای خرید سکه و دلار اختصاص می دهد. اصلا به این موضوع فکر نکنید که این چه ربطی دارد تا می توانید اشتباه فکر کنید. زیرا مخاطبان شما دقیقا آن چیزی که شما فکر می کنید را فکر نخواهند کرد.

بسیاری از مدیران سازمان ها به این می اندیشند که مشتریان شرکت های دیگر افراد بی سوادی هستند و ما روی مرغوبیت کالای خود تمرکز می کنیم و بالاخره مشتریان خواهند فهمید که ما بهتر هستیم. توجه داشته باشید تا زمانی که مشتریان به این موضوع پی ببرند شما ورشکست خواهید شد، بدانید اگر معیار خرید محصولات مرغوبیت کالا بود تا الان باید ۹۹ درصد شرکت های دنیا جمع می شدند و فقط تعداد کمی از شرکت ها باقی می ماندند. انتخاب استراتژی خوب و مناسب با بازار رقابت با بهترین ها را برای ما رقم خواهد زد.

استراتژی کسب و کار
راهنمای استراتژی کسب و کار

پیدا کردن رقیبان

برای اینکه شما بتوانید به عنوان مدیریت سازمان استراتژی کسب و کار مناسبی را طراحی کنید در گام اول باید ۵ رقیب مستقیم و ۵ رقیب غیر مستقیم و ۵ تکنولوژی یا شی که رقیبان شما محسوب می شود را شناسایی کنید. مثلا برای یک شرکت بیمه ای، سکه و دلار شی رقیب شرکت های بیمه ای، بانک ها رقیبان غیر مستقیم و شرکت های بیمه ای دیگر رقیبان مستقیم می باشد. اگر شما نتوانید برای شرکت خود ۵ رقیب پیدا کنید، هرگز نخواهید توانست استراتژی مناسب را برای سازمان خود طراحی کنید.

دیدبانی رقبا

در گام بعدی شما باید رقیبان خود را دیدبانی کنید. دیدبانی به بیان ساده یعنی پرسیدن این سوال که چرا مردم از رقیبان ما خرید می کنند؟؟ باید محصولات رقبای خود را اگر لازم باشد خریداری کرده و وجه تمایز این محصولات را با محصولات خود بسنجید، ببینید که این محصولات چه مزیتی نسبت به محصولات شما دارد. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده تا بتوانید به خوبی استراتژی های لازم را پیاده سازی کنید. راه دیگری که برای پیدا کردن ضعف ها به شما کمک می کند این است که می توانید به شرکت های رقیب خود زنگ زده و قیمت محصولات آنان را بپرسید، بعد بهشون بگید که یه شرکت دیگری هم چنین محصولی را می فروشد، با این کار رقیب از دید خود ضعف های شما را بازگو خواهد کرد و شما به ضعف های خود پی خواهید برد.

پرسش از مشتریان

از مشتریان خوب خود این سوال را بپرسید که چرا از شما خرید می کنند؟ اینکار اطلاعات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار خواهد داد. شاید تصور شما این باشد که شما محصول با کیفیتی ارائه می دهید، اما متوجه خواهید شد که بسیاری از مشتریان تنها به خاطر نزدیکی به شما از شما خرید کرده و کاری به کیفیت محصول شما ندارند.

می توانید این سوال را از مشتریان خود بپرسید که به جز از ما از چه کسان دیگری خرید می کنند.؟؟ شما به آنان خواهید گفت که این سوال به این دلیل می باشد که ما می خواهیم ببینیم که چه تغییراتی باید در محصولات خود ایجاد کنیم تا بتوانیم رضایت مشتریان را جلب کنیم. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از مشتریان بخواهید نقاط ضعف محصولات شما را به شما بگویند و برای اینکار جایزه ای برای بهترین نقطه ضعف تعیین کنید. با اینکار شما اساسی ترین نقاط ضعف کالای خود را می شناسید.

بررسی فرآیند فروش

ببینید که فرآیند فروش شما چگونه است. آیا این فرآیند طولانی است و فرد برای خرید کالای شما باید زمان زیادی را تلف کرده و مدام از این صفحه به آن صفحه در اینترنت برود. تا می توانید فرآیند خرید کالای خود را کوتاه کرده و بستری را ایجاد کنید تا محصولات شما با سرعت و به راحتی به دست مشتریان برسد. هرچه فرآیند خرید ساده تر باشد مشتریان اشتیاق بیشتری پیدا کرده تا از شما خرید کنند.

نتیجه گیری

مهمترین نکته ای که در انتخاب استراتژی کسب و کار باید به آن توجه ویژه ای داشت شناسایی و دیدبانی رقیبان می باشد. شما باید مدام رقیبان خود را زیر نظر داشته باشید و فرآیند تولید و فروش آنان را با دقت بررسی کنید. شما باید مدام ببینید که افراد موفق تر از شما چه کاری انجام می دهند.

همچنین باید با خلق ایده هایی نو بتوانید ذهن مشتریان را در اختیار بگیرید، در کسب و کار خود پیشرو باشید. توجه داشته باشید شرکت های پیشرو در بدست آوردن ثروت شانس بیشتری خواهند داشت. همچنین باید ذهنیت خود را در رابطه با اینکه من کالای بهتری دارم پس فروش بیشتری خواهم داشت و مردم روزی این را خواهند فهمید کنار گذاشته و به دنبال راهی باشید که بتوانید ذهن مشتریان خود را بدست آورید. شما زمانی می توانید کالای خود را بفروشید که مخاطبان شما بخواهند که آن محصول را از شما خریداری کنند.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، انگیزش در سازمان

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

سه × 1 =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
تیر ۴, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۳۱ ب.ظ

چگونه یک میلیاردر باشیم

تیر ۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۷ ب.ظ

استرس شروع کسب و کار

تیر ۱, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۰ ب.ظ

انضباط فردی

خرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۴۳ ب.ظ

۱۶ مورد از اشتباهات یک مدیر

خرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند(قسمت سوم)

خرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۴ ق.ظ

۵ راهکار طلایی در فرآیند هدف گذاری

خرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۸ ق.ظ

سوالات هوش مالی (ویژه شرکت کنندگان دوره)

ساعت ۱۰:۰۴ ق.ظ

چرا ثروتمندان هرروز ثروتمندتر و فقیران هرروز فقیرتر میشوند (قسمت دوم)

خرداد ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۱۳ ب.ظ

چرا هرروز ثروتمندان ثروتمندتر میشن و فقیران فقیرتر میشن

خرداد ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۶ ق.ظ

ماری جوانا بزرگترین سم در بین جوانان

خرداد ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۵۲ ب.ظ

چگونه درعرض سه سال میلیاردر شدم (جلسه سوم)

اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۹ ب.ظ

چگونه در عرض سه سال میلیاردر شدم (قسمت دوم)

اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۲۶ ب.ظ

چگونه در عرض سه سال میلیاردر شدم (قسمت اول)

اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۵۷ ق.ظ

کتاب نصفه نیمه های ثروتمند

ساعت ۱۱:۵۴ ق.ظ

کتاب توقف در سرتاسر مسیر ممنوع!

ساعت ۱۱:۵۰ ق.ظ

کتاب متخصص شغلتان شوید

ساعت ۱۱:۴۷ ق.ظ

کتاب تاثیر دعا و خیر خواهی در کسب ثروت و آرامش

ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

کتاب مهارت درخواست کردن

ساعت ۱۱:۲۴ ق.ظ

کتاب زندگیت رو چرخ خودت میچرخه یا دیگران ؟!

ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

کتاب راز یک میلیون دلاری من

ساعت ۱۱:۰۸ ق.ظ

کتاب پرواز با عقاب ها

ساعت ۱۱:۰۴ ق.ظ

کتاب توقف در سرتاسر مسیر ممنوع

اردیبهشت ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۹ ق.ظ

رمز گشایی از علل بیکاری ناهوشیاریان مالی

اردیبهشت ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

چرا مرغ همسایه غازه

اردیبهشت ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۵ ق.ظ

کسب و کار سخنرانی