ماتریس انسوف
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

ماتریس انسوف الگویی است که برای انتخاب استراتژی در مدیریت بسیار کاربرد دارد. می توان گفت که ماتریس انسوف بسیار کاربردی می باشد. در مقالات قبلی استراتژی کسب و کار و اهمیت آن را توضیح دادیم. سپس به بررسی مزیت های رقابتی شرکت خود پرداختیم که چطور ما می توانیم از بقیه رقبا خود را متمایز کنیم. اما در انتخاب مزیت رقابتی باید عوامل تاثیر گذار استراتژی در بازاریابی خود را با دقت بشناسیم تا بتوانیم بهترین مزیت رقابتی را برای خود انتخاب کنیم. ما باید به طور فصلی جلساتی را تشکیل داده و استراتژی های مختلف را مورد بررسی قرار دهیم.

ماتریس انسوف برای استراتژی در مدیریت

ماتریس انسوف که به در آن می توان آینده شرکت بر اساس آن مشخص کرد، از دو محور بازار و محصولات استفاده می کند. این ماتریس یک ماتریس ۲ در ۲ می باشد و بنابراین ۴ پارامتر را در آن مورد ارزیابی و بررسی قرار می دهیم.

نفوذ

اولین مورد استفاده از ماتریس انسوف شرایط نفوذ را مورد بررسی قرار می دهد. در این خانه از ماتریس انسوف بازار را کنونی و محصول را نیز کنونی در نظر می گیریم. یعنی ما در بازار کنونی با محصول کنونی باید استراتژی نفوذ را پیاده سازی کنیم. نفوذ در بازار یعنی شرکت تلاش می کند تا سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشد. این استراتژی معمولا در زمانی که بازار در رکود قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. مدیریت سازمان در تلاش است که با راهکارهایی همچون کاهش قیمت کالا ، افزایش کانال های تبلیغاتی و یا ارائه تخفیف هایی به مشتریان کسب درآمد بیشتری از بازار به کسب و کار خود اختصاص دهد.

روش دیگری که لازم می دونم در اینجا به آن اشاره کنم استفاده از باشگاه مشتریان می باشد، شما می توانید با راه اندازی باشگاه مشتریان برای سازمان خود افرادی که مشتری شما هستند را به خرید بیشتر از خود شما و همچنین معرفی خود به دیگران ترغیب کنید. راهی که بسیاری از شرکت های بزرگ از آن استفاده می کنند خرید شرکت های رغیب کوچکتر می باشد. شرکت ADOBE در این زمینه بسیار شناخته شده است. این شرکت با خرید شرکت های کوچکتر باعث نفوذ خود در بازار نرم افزارهای تخصصی شده است.

توسعه بازار

خانه بعدی ماتریس انسوف جایی است که ما محصول به حفظ محصول کنونی ولی ارائه آن در بازار جدید فکر می کنیم. یعنی می خواهیم محصول خود را در بازار جدیدی عرضه کنیم. در این مرحله شرکت می کوشد با پیدا کردن کانال های توزیع در منطقه جغرافیایی دیگر محصولات خود را در آن بازار ها توزیع کند و کسب و کار خود را بهبود بخشد. نمونه خوب توسعه بازار شرکت مک دونالدز می باشد که با اعطای امتیاز مک دونالدز در سراسر جهان اقدام به پخص محصول خود در عرصه جهانی کرده است. معمولا در توسعه بازار شرکت ها سهم قابل توجهی از بازار فعلی را دارند و می خواهند با توسعه بازار خود کانال های دیگر توزیع را شناسایی کرده و دوره عمر محصول خود را افزایش دهند. این استراتژی معمولا زمانی به کار می رود که دوره عمر محصولات شرکت رو به افول می گذارد.

توسعه محصول

یکی دیگر از موارد ماتریس انسوف که برای استراتژی در مدیریت مورد بررسی قرار می گیرد توسع محصولات می باشد. توسعه محصول یعنی شرایط بازار کنونی حفظ شود ولی محصول خود را توسعه می دهیم. یعنی می خواهیم محصول خود را با اضافه کردن ویژگی هایی به بازار معرفی کنیم. در این مرحله شرکت ها چرخه طول عمر محصول خود را بررسی کرده و می بینند که چه زمانی محصولات خود به دوران بلوغ خود می رسد و سپس با ارائه راهکارهایی به توسعه طول عمر محصول خود می پردازند. فکر می کنم می توانیم در این مرحله محصولی تولید کنیم که مکمل محصولات قبلی باشد.

به عنوان مثال شرکتی پودر های ماشین لباسشویی تولید می کرد و هنگامی که بلوغ عمر محصول خود رسید برای توسعه طول عمر آن آنزیم دیگری به آن اضافه کرد که قابلیت لکه برداری ویا پاک کننده چربی ها را نیز داشت و این قابلیت جدید ویژگی جدیدی را به محصول اضافه کرده و باعث شد، تقاضا برای محصول دوباره افزایش یابد، این در حالی بود که این قابلیت جدید قبلا در محصولی جداگانه عرضه می شده است.

ایجاد تنوع

بحث بعدی ماتریس انسوف تنوع می باشد. برای انتخاب استراتژی در مدیریت بحث تنوع بسیار حائز اهمیت است. این خانه از کانال جایی است که محصول جدید و بازار نیز جدید می باشد. یعنی ما همزمان هم به توسعه محصول و هم به توسعه بازار می خواهیم بپردازیم. این استراتژی می تواند در سه کانال افقی ، عمودی و ترکیبی انجام شود. تنوع افقی یعنی  آن دسته از فعالیت هایی که مکمل فعالیت های فعلی بازار می باشد.

برای مثال می توان به شرکتی اشاره کرد که پودرهای قهوه تولید می کرده و با خرید سهام شرکت شکلات سازی، نوع جدید از محصولات یعنی شکلات را به بازار عرضه کرد. تنوع عمودی در ارتباط با فعالیت هایی است که مربوط به تامین کنندگان سازمان می باشد. یعنی وقتی سازمان ها برای تامین مواد اولیه خود از تامین کنندگان مختلف استفاده می کنند در واقع نوعی تنوع عمودی ایجاد کرده اند. و در نهایت تنوع ترکیبی می باشد که ما هم محصولات جدید خود را در بازار جدید عرضه کنیم و هم از تامین کنندگان مختلف استفاده کنیم.

ماتریس انسوف
ایده های ناب استراتژی

اگر می خواهید استراتژی کسب و کار شما با موفقیت چشمگیری مواجه شود همواره توجه داشته باشید

توجه به مشتریان قبلی

همواره در پی تولید محصولاتی برای مشتریان محصولات قبلی خود باشید. به مشتریان قبلی خود توجه ویژه ای داشته باشید و آنان را در اولویت قرار دهید.

فروش محصولات پرفروش

اگر می بینید که محصولی از شما نسبت به محصولی دیگر در بازار به خوبی به فروش می رود، روی همان محصول تمرکز کرده و سعی کنید با رشد حداکثری بازار آن محصول محصولات دیگر خود را کنار آن به فروش برسانید

شناسایی نقاط قوت

نقاط قوت خود را به خوبی شناسایی کنید و دائما در پی تقویت این نقاط باشید. آنگاه که نقاط قوت شما در زمینه ای آنقدر قوی باشید که بهترین در آن باشید نقاط ضعف شما کمتر به چشم خواهد آمد و شما با استفاده از آن نقاط قوت می توانید ثروت زیادی برای خود رقم بزنید.

شناسایی خلا رقیبان

باید ببینیم که رقیبان در کجای ارائه محصولات خود دارای خلا می باشند، ما باید این نقاط را با دقت شناسایی کرده و از این طریق کسب درآمد داشته باشیم. به گفته دکتر روستا مرتب گوش کنید که مردم از چه چیزی افسوس می خورند، آن را یادداشت کرده و در پی برطرف کردن آن باشید.

حفظ مشتریان

باید بر روی مشتریان خود سرمایه گذاری کرده و آنان را حفظ کنید. اینکار با روش های گوناگونی چون ایجاد باشگاه مشتریان، تخفیف ها و …. می تواند انجام شود. توجه داشته باشید مشتریان شما مبلغان اصلی شناسایی برند شما به دیگران هستند.

نتیجه گیری

چیزی که در ماتریس انسوف بررسی کردیم انتخاب استراتژی از دو پارامتر بازار و محصول بود. اما شاید تعمیم تنها این دو پارامتر در بازار کنونی کارساز نباشد. بنابراین نمی توان به این ماتریس اعتماد صد در صدی داشت. پس ما باید در انتخاب نوع استراتژی خود نهایت دقت را داشته باشیم تا بتوانیم در دو مبحث مدیریت زمان و مدیریت بازاریابی خود بیشترین نفع را کسب کنیم.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – صابر خلیلی

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، انگیزش در سازمان

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
آبان ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۴۱ ق.ظ

گرفتن سود بانکی، منفعت یا خطر

آبان ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۰ ب.ظ

مستند کارآفرین ۱۵ ساله

ساعت ۱۱:۳۸ ق.ظ

جنجال آموزش در مسیر کسب ثروت

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تئوری بز و تبلیغات در پیشرفت کسب و کار

آبان ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۷:۳۲ ب.ظ

کسب و کار فوتبالیست های موفق دنیا

آبان ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۵ ق.ظ

غلبه شعار بر شعور

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

۵ راهکار افزایش درآمد برای هوشیاران مالی

ساعت ۱۲:۴۷ ق.ظ

۲۰ هنری که در دنیا بیشترین درآمدزایی را دارند

آبان ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

راهکارهای خودباوری ، فردایت را بساز

ساعت ۱۲:۰۳ ق.ظ

تکنیک های افزایش فروش را از استاد ماهان تیموری بیاموزید

آبان ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۱ ب.ظ

رازهای نهان وب سایت علی بابا در بازارهای جهانی

ساعت ۱۲:۳۵ ق.ظ

طرح کسب و کار یا همان بیزینس پلن را چگونه تهیه کنیم؟

آبان ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

روش های جدید تبلیغاتی شرکت گوگل

آبان ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۰ ق.ظ

تاثیر آموزش‌های تیم ماهان تیموری بر موفقیت کسب و کار

آبان ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۶ ق.ظ

کسب و کارهای زود بازده سال ۲۰۱۷

ساعت ۱:۰۰ ق.ظ

راه اندازی کسب و کار با توصیه های استاد ماهان تیموری

آبان ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۰ ق.ظ

شگفت انگیزترین بانوان کار آفرین ایران و موفقیت های بزرگ آن ها در کسب و کار

ساعت ۱:۰۴ ق.ظ

درآمدزایی اگر جدی گرفته می شد…

آبان ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

کسب و کار خانه بازی مخصوص کودکان

آبان ۱۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۳ ب.ظ

۸ روش بازاریابی رایگان

ساعت ۱۱:۳۷ ق.ظ

آشغال های ذهنت رو دور بریز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

کارمند چگونه کارآفرین می شود؟

آبان ۱۳, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

آموزش در مسیر ثروت است یا ثروت در مسیر آموزش؟

آبان ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۲ ق.ظ

۱۸شغل پر درآمد جهان از نگاه اقتصاد دانان بزرگ

آبان ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۱۴ ب.ظ

پاسخ به چالش پول نقد