برقراری ارتباط و ۸ اشتباه در انجام آن

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (1 votes, average: 1٫00 out of 5)
person میترا سادات ابطحی access_time مرداد ۱۵, ۱۳۹۶ remove_red_eye 148 مشاهده comment ۶ دیدگاه
زمان تقریبی مطالعه این مقاله حدود 8 دقیقه میباشد.

برقراری ارتباط با دیگران چه در محیط اجتماع و چه در محل کار شما یکی از ابتدایی ترین نیازهای شماست. ارتباط داشتن با دیگران شما را در دنیای کسب و کار نیز به سمت پیشرفت هدایت می کند. برقراری ارتباط هم مثل خیلی از امورات دیگر اصول و روش های خاص خود را دارد که در مقالات قبلی به آن اشاره داشتیم. 

اشتباه در برقرای ارتباط مؤثر با دیگران، بعضی اوقات باعث خجالت ما می شود. برای مثال؛ اگر یک ایمیل را بدون چک کردن آن ارسال کنید، و بعد متوجه شوید که در نوشتن آن اشتباه بزرگی را مرتکب شدید، ممکن است در ذهن دریافت کننده آن ایمیل تبدیل به فردی آماتور و ضعیف شوید. اما دیگر اشتباهات در برقراری ارتباط می تواند عواقب جدی بیشتری داشته باشد. آن دسته از اشتباهات میتوانند شهرت شما را از بین برده، مشتریان را ناراحت کنند یا حتی منجر به از بین رفتن درآمد شما شوند.

در اینجا به ۱۰ اشتباه متداول در برقراری ارتباط می پردازیم. در ادامه با گروه آموزشی ماهان تیموری استاد دوره های بسیار پرطرفدار هوش مالی همراه باشید:

 

۱٫ گوش ندادن به صحبت دیگران:

 

گوش ندادن به صحبت دیگران

 

 

هنگامی که با کسی ارتباط برقرار می کنیم، اغلب توجه کامل خود را به طرف مقابلمان نمی دهیم. ممکن است به صفحه گوشی موبایل خود خیره شویم، تلویزیون تماشا کنیم یا حتی در مورد چیز دیگری فکر کنیم و حواسمان پرت باشد. هنگامی که با دقت به صحبت های طرف مقابل گوش نمی کنیم، نه تنها در فرد مقابل حس بی اعتباری ایجاد می کنیم، بلکه پیامهایی که بصورت بی کلام و از روی زبان بدن به ما منتقل می شود را متوجه نشده و پیام اصلی صحبت های او را نیز درک نخواهیم کرد. 

برای جلوگیری از بروز چنین اشتباهاتی، بهتر است ۱۰۰٪ توجه خود را به جلب سخنان دیگران کنید. مهارت های گوش دادن مؤثر عبارتند از برقراری ارتباط چشمی، پرسیدن سوال های واضح کننده و درگیر کردن افراد با موضوع مورد بحث.

 

۲٫ عدم ارائه توضیحات:

 

عدم ارائه توضیحات

 

 

در اکثر موارد هنگامی که کارمندان با مدیر به برقراری ارتباط مشغول می شوند، این اشتباهپیش می اید. آنها به صحبت های مدیر گوش می دهند اما اگر از سخنان او موضوعی را متوجه نشوند به دلایل نامربوطی سؤال نمی پرسند. از مدیر نمی خواهند که اگر مسئله ای واضح مطرح نشده درباره آن توضیحات بیشتری ارائه دهد.

مهم نیست این اشتباه از طرف یک کارمند یا یک رئیس باشد؛ نتیجه یکسان است: هیچ کدام نمی خواهند درنظر دیگری بی کفایت جلوه کنند. پس چه اتفاقی می افتد؟ زمان با ارزش صرف حدس زدن درباره موضوعی می شود که برای آن کرمند یا رئیس واضح توضیح داده نشده، که بر حجم کار افراد می افزاید. پس بهتر است به جای اتلاف زمان و انرژی با پرسیدن چند سؤال موضوع رذا برای خود و دیگران واضح و روشن کرده و در مذاکره خود موفق عمال کنید. 

 

۳٫ عدم بیان نظر در چهارچوب مناسب:

 

عدم بیان نظر در چهارچوب مناسب

 

 

 

افراد در رتبه های مختلف در یک سازمان یا یک کسب و کار شرکتیف هنگام برقراری ارتباط با یددیگر باید متناسب با سطح خود رفتار کنند. و به طور کلی، هر چه مخاطب شما سطح بالاتری داشته باشد، جزئیات کمتر باید برای او ارائه شود. مدیرعامل یک شرکت نیازی نیست از تمامی اتفاقات و اطلاعات باخبر باشد اما مدیر داخلی یک شرکت باید از لحظه لحظه اتفاقاتی که رخ می دهد و خیلی موارد دیگر باخبر باشد. این مهارت اهمیت بسیار بالایی دارد. 

اغلب، مدیران هنگامی که به سطوح بالاتر گزارش کار ارائه می دهند، جزئیات خیلی زیادی را ذکر می کنند. برعکس، اگر در حال برقراری ارتباط با افرادی در سطح پایین تری نسبت به خود در سازمان هستید، باید در مورد آنچه ارائه می دهید اعم از توضیحات و گزارشات، جزئیات زیادی را بصورت دقیق تر ذکر کنید. 

برای حل این مشکل نظرات خود را به بالاترین فرد از لحاظ رتبه در سازمان و یا کسب و کار خود اعلام کنید و مواردی که او ارزشمند دانست را به دیگران اطلاع دهید، جزئیات را بصورت فهرس تآماده کنید تا در صورت لزوم به آنها دسترسی داشته باشید و ذهن افراد دیگر را ب اجزئیات فراوان مشغول نکنید.

 

۴٫ تملق گویی در برقراری ارتباط:

 

تملق گویی در برقراری ارتباط

 

شما می توانید با استفاده از برخی عبارات و توصیف ها قدرت و شخصیت و کفایت خود را به دیگران نشان دهید. استفاده از عباراتی مثل “قطعاً …” و “امیدوارم…” و همچنین ” من مطمئنم که به اهدافمان می رسیم” نشان دهنده اعتماد به نفس بالا در شما خواهد بود. هر چه شما در ذهن داشته باشید واقعیت پیدا می کند. در جاییکه محدودیت یک قانون باشد، مصمم بودن و ثابت قدمی کمی سخت خواهد شد. 

راه حل مناسب برای حل این مشکل این است که  به زبان و بیان خود توجه کامل داشته باشید، حتی اگر از تملق گویی هم استفاده می کنید، تعادل را در آن رعایت کنید. از همکاران خود بخواهید زمانی که تملق گویی بیش از حد در سخنان شما و در برقراری ارتباط شما با دیگران مشاهده شد، به شما اخطار و اطلاع بدهند و خودتان نیز به این موضوع توجه کنید که یکی از مشکلات آزاردهنده در برقراری ارتباط با دیگران است. 

 

۵٫ منفی بافی:

 

 منفی بافی

 

در هر سازمان، یا کسب و کار پویایی خاصی در جریان است، به این صورت که؛ یک نفر ایده ای را ارائه می دهد و بقیه به آن شاخه و برگ می دهند. باوری وجود دارد که همیشه افراد هوشمند جلو خواهد آمد که توانایی تحلیل بالایی داشته و موانع را ازسر راه بر می دارند. از این رو، اگر می خواهید باهوش بنظر بیاید منفی بافی نوعی هنجار طبیعی در این شرایط است. 

این هنجار اهداف بزرگی را دنبال می کند که در آن ایده های منفی و بدی به بحث و گفتگو گذاشته می شود. با این حال، بسیاری از ایده های خوب را نیز از بین می برد. منفی بافی یک رویکرد پیش فرض است. (بخوایم روراست بشیم ۹۹% افراد سر حرفشون نمی مونن چون اصلاً به حرفهای خودشون فکر نکردن) 

راه حل این مشکل این است که کمتر در شرایط مختلف به دنبال عیب یابی باشیم، در عوض بر روی نقاط قوت تمرکز کنید. اگر ایده فردی را نمی پسندید به او بگویید که قدردان تلاش ها و ایده های او هستید، ایرادهای ایده او را خیلی محترمانه به او گفته و روش های تصحیح آن را هم به ایده پرداز ابلاغ کنید. اگر هم با ایده ارائهشده به کل مخالف بودید، جایگزین برای آن پیشنهاد کنید.

 

۶٫ موافقت بیش از حد:

 

موافقت بیش از حد

 

این حالت زمانی رخ می دهد که می خواهیم در جمعی از همکاران، خود را فردی مثبت جلوه دهیم که با نظرات و ایده های مختلف افراد موافقت کامل داریم و جواب رد به آنها نمی دهیم. هر ایده از نظر این دسته از افراد عالی است،  هر کاری تا قبل از آخرین مهلتش انجام خواهد شد و تمامی پروزه های جدید رو به موفقیت پیش می روند.

این اغلب در خدمات حرفه ای اتفاق می افتد، هنگامی که فروشندگان مشتاق با انتظارات غیر واقعی مشتری موافقند، تنها برای اینکه نظر این مشتریان را جلب کنند. البته شما هم می دانید که چگونه این اتفاق می افتد، اغلب نمی توانیم به اهداف برنامه ریزی شده خود برسیم، یا اغلب مهلت انجام کاری را از دست می دهیم چون بیش از حد در آن فرو رفتیم، که همه اینها به اعتبار ما لطمه وارد می کند. 

صداقت چیزیست که افراد برای آن ارزش قائل هستند. با خود و دیگران صادق باشید و ایرادات و اشکلات افراد را متذکر شده  و در مواقع ضروری به آنها نه بگویید (نکته ای درباره زبان بدن: در برقراری ارتباط با افرادی که قصد تصحیح سخنان آنها را دارید سر خود را بیش از حد تکان ندهید چون این هم نشان دهنده توافق شما با آنهاست.)

راه حل این مشکل این است که زمانی که مجبور به پذیرش چیزی شدید که از ان اطمینان ندارید، سعی کنید دلایل و نظر خود را بیان کنید. می توانید مؤدبانه به ایده پرداز نظر خود را بگویید و سعی کنید راه حل هایی را ارائه دهید.

 

۷٫ سوء تعبیر پیام ها:

 

سوء تعبیر پیام ها

 

خیلی اوقات با این معضل روبه رو شده ایم که صحبتی را از فردی شنیده و به دلیل تفسیر اشتباه برداشت بدی از آن صحبت ها کرده ایم و ناراحت شده ایم. در جامعه امروز بیشتر در معرض سوء تفاهم قرار داریم، چون به شدت به ارتباطات تکنولوژیکی وابسته هستیم. بدون شنیدن تن صدا و مشاهده نشانه های غیر کلامی، سوء تفاهم پیش خواهد آمد.

هنگامی که ب هجای صحبت های رودررو از شبکه های اجتماعی یا ایمیل برای برقراری ارتباط استفاده می کنیم، سوء تعابیر هم اتفاق می افتد و این یکی از اشتباهات رایج برقراری ارتباط است. دز هنگام ارسال ایمیل از علامت گذاری ها به درستی استفاده کنید، حتی قرار دادن یک علامت “،” می تواند خیلی از سوء تعابیر را از بین ببرد و منظور شما را درست و کامل به مخاطب برساند.

راه حل پیشنهادی ما برای این مشکل این است که توجه کامل به مخاطب خود داشته و برای اطمینان از اینکه به درستی منظور شما را درک کرده است، پیام خود را به بیان ساده تر تفسیر کنید. و برای روشن شدن مطلب سؤالات توجیهی از او بپرسید. 

 

۸٫ اجتناب از مکالمات دشوار:

 

اجتناب از مکالمات دشوار

 

در شرایط گفتگوهای دشوار، بسیاری از افراد به این فکر می کنند که تا جاییکه ممکن است از بحث فرار کنند و یا آن را به تعویق بیاندازند. افراد مختلف معمولاً زمانی از برقرای ارتباط کلامی با دیگران اجتناب می کنند که قصد اعلام موضوعی را به او داشته باشند که مخالف نظر شنونده باشد؛ برای مثال رساندنن خبری بد.

افرادی که در تلاش برای برقراری یک ارتباط مؤثر صادقانه هستند، به محض اینکه مشکلی بوجود آمد، به جای اجتناب از آن، مشکل را حل می کنند.  تنها کافیست مهارت های برقراری ارتباطات مؤثر را در خود پرورش داده تا با اتکا بر دانسته های خود از مشکلات و اشتباهات برقراری ارتباط  اجتناب کرده و با برقراری ارتباط مثبت و اصولی کسب و کار موفق تر و آرامش بیشتری در محیط کار خود داشته باشید.

 

نتیجه گیری:

 

یکی از همه مهارتهایی که به عنوان رهبر یا مدیر باید در خودمان ایجاد کنیم، توانایی برقراری ارتباط، است که از زمان تولد آن را  تمرین کرده ایم. ولی با این حال اغلب اشتباهاتی در برقراری ارتباط با دیگران را مرتکب می شویم که با کمی درنگ و زیرکی می توانیم برای آنها راه حل پیدا کرده و از استرس اجتناب کنیم.

تا کنون 6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
  1. adel68 گفته:

    عالی بود ممنون

  2. mohammadrezapeymani گفته:

    سلام یه کتاب خوب معرفی کنید

  3. Vahid.safaei گفته:

    لطفاً بامثال های بیشتر وارد جزئیات شوید و کلی گویی خیلی قابل قبول نیست

    • صابر خلیلی گفته:

      سلام دوست عزیز
      حتما در مقالات بعدی به آن اشاره خواهد شد

  4. behzad.g گفته:

    عالی بود,ممنون

  5. حسن فکری گفته:

    خیلی خوب بود واقعا استفاده کردم

تا کنون 6 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
مرداد ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۲۱ ب.ظ

۳ مورد از مسائل حقوقی و مالی در مورد هوش مالی

ساعت ۸:۰۰ ق.ظ

فوت کوزه گری تولید سیم ظرفشوئی

ساعت ۲:۱۶ ق.ظ

تفکر خلاق با تکنیک شش کلاه تفکر (ادوارد دوبونو)

مرداد ۲۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۳ ب.ظ

یک شخصیت کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

ترفند هایی برای افزایش اعتماد به نفس

ساعت ۱۱:۲۸ ق.ظ

۵ مهارت ارتباط که زندگی شما را تغییر می دهد

مرداد ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۰ ق.ظ

شراکت در کسب و کار چه اصولی دارد؟

مرداد ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

کسب و کار کفپوش سه بعدی

ساعت ۳:۵۲ ق.ظ

۸ روش برای حفظ انگیزه

مرداد ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۵۶ ب.ظ

دکتر مهدی خیراللهی

ساعت ۳:۵۶ ق.ظ

داستان موفقیت ۶ کارآفرین بزرگ

مرداد ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۹:۴۱ ق.ظ

نکاتی طلایی برای افزایش هوش مالی دانشجویان

ساعت ۲:۵۰ ق.ظ

۲۵ درس آموزنده رهبری کسب و کار

مرداد ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۹ ب.ظ

زندگینامه محمود حقیقت طلب

مرداد ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۰۳ ق.ظ

عکس نوشته از سخنان کارآفرینان موفق

مرداد ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۰۷ ق.ظ

زندگینامه علی اصغر جهانگیری

مرداد ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۱۸ ب.ظ

کارمندان میتوانند مدیر شوند اگر…

ساعت ۱۲:۲۶ ق.ظ

تفاوت های برجسته بین مدیریت و رهبری (اینفوگرافیک)

مرداد ۱۵, ۱۳۹۶
ساعت ۲:۵۱ ق.ظ

برقراری ارتباط و ۸ اشتباه در انجام آن

مرداد ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۰۱ ب.ظ

کار کمتر، نتیجه بهتر!

مرداد ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۵۸ ب.ظ

قانون میتوز و افزایش درآمد

مرداد ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۵۰ ب.ظ

موانع سوددهی کسب و کار

ساعت ۱۰:۴۹ ق.ظ

بهترین راهکار های جذب ثروت

ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

کاربردی ترین راه های تبلیغات در اینستاگرام

ساعت ۷:۴۵ ق.ظ

پنج نوع از بهترین تبلیغات تجاری