کسب اطلاعات بازار

کسب اطلاعات بازار

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person مهسا فرازمند access_time مرداد ۴, ۱۳۹۵ comment ۱ دیدگاه

کسب اطلاعات بازار

برای اینکه بتوانید بازارکارتان را بشناسید با مشتریانتان گفت و گو کنید تا متوجه شوید مشتریان از شما چه می خواهند و چه چیز را چگونه به مشتریانتان ارائه دهید. کسب اطلاعات بازار از اهمیت زیادی برخوردار است تا شما از بازار اطلاعاتی نداشته باشید نمی توانید محصولتان را به خوبی ارائه دهید و موفق شوید.

از انجا که در حال شناسایی فرصت بازار برای محصولی هستید که هنوز وجود خارجی ندارد، بدون کسب اطلاعات بازار نمی توانید به نتایج جست و جوهای گوگل یا گذارش های تحقیقاتی انتشار یافته تکیه کنید.اگر یک گذارش تحقیقات بازار ،با همه ی اطلاعاتی که نیاز دارید ،وجود داشته باشد احتمالا برای راه اندازی فعالیت اقتصادی جدیدتان خیلی دیر شده است. در این وضعیت ، شما فرصت را از دست داده اید و شخص دیگری شما را در این بازار شکست داده است.

در عوض ، بخش بزرگی از اطلاعاتتان را از تعامل مستقیم با مشتریان بالقوه واقعی و بر مبنای وضعیت ها، مشکلات، فرصت ها و اطلاعات بازار جمع اوری خواهید کرد.پیش از گفت و گو با مشتریان با القوه ،باید هر قدر که می توانید درباره ی مشتری و بازار اطلاعات کسب کنید،اما اغراق نیست که بگویم انجام تحقیقات مستقیم با مشتری مهم ترین روش کسب اطلاعات بازار در این باره است، زیرا منابع دیگر اطلاعات و دانش غالبا سطحی و احتمالا بی ارزش است.

 

 

کسب اطلاعات بازار

 

گرداوری اطلاعات در گرو توجه به چند عامل کلیدی زیر است:

 

  • باید سطح بالایی از کنجکاوی فکری داشته باشید.
  • باید بدون هیچ ترسی پشت تلفن، درون خودرو و حتی در هواپیما به دنبال این اطلاعات باشید.
  • باید توانایی گوش دادن به مردم و صحبت کردن با انها داشته باشید.
  • باید روشن اندیش باشید و جانبدارانه برخورد نکنید و هرگز از پیش هیچ راهکاری را قطعی در نظر نگیرید( باید به پرس و جست و جو بپردازید، نه این که از چیز خاصی طرفداری کنید).
  • ضمن دحفظ انعطاف پذیری در گفت و گو ، باید بتوانید تصویر روشنی از ماهیت محصول پیشنهادی خود ارائه دهید.
  • برای انجام این گام مهم باید زمان و حوصله کافی داشته باشید.

 

اطلاعاتی که سعی می کنید برای هر یک از بازار ها به دست بیاورید در دسته های اصلی زیر جای می گیرد:

 

  1. کاربر نهایی:

          مشخصا چه کسی از محصول شما استفاده خواهد کرد؟

اگر سازنده ی یک بازی ویدیوئی برای بچه ها هستید، قهرمانتان بچه ها خواهند بود زیرا انها تلاش می کنند والدینشان،یعنی همان خریدار اقتصادی را به خرید این بازی ترغیب کنند.

 

  1. کاربرد:

  • کاربر نهایی برای چه هدفی از محصولتان استفاده خواهد کرد؟
  • کاری که کسب و کار جدیدتان به نحو چشمگیری باعث بهبود ان می شود کدام است؟

 

  1. مزایا:

  • ارزش واقعی ای که کاربر نهایی در اثر استفاده از محصول جدیدتان به دست می اورد چیست؟(در اینجا منظور کاربر نهایی چه چیز را میخواهد از محصولتان بدست اورد)
  • ایا محصول شما باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود؟
  • ایا سود بیشتری می رساند؟

کسب اطلاعات بازار

  1. مشتریان پیش گام:

  • تاثیر گذار ترین مشتریانی که دیگران برای رهبری افکار و اتخاذ فناوری جدید به انها نگاه و اتکا می کنند چه کسانی هستند؟(این افراد ان قدر معتبر هستند که وقتی محصولی را می خرند دیگران نیز ایشان را الگوی خود قرار می دهند، که این موضوع به سرعت برایتان اعتبار به ارمغان می اورد)

 

  1. خصوصیات بازار:

چه چیزی به پذیرش فناوری جدیدتان کمک می کند یا مانع ان می شود؟

 

  1. شرکا/عوامل:

  • برای دستیابی به راهکاری که بتواند با جریان کاری مشتری یکپارچه شود باید با کدام یک از شرکت ها همکاری کنید؟

 

  1. اندازه ی بازار:

  • به طور کلی، اگر نفوزتان در بازار به صد درصد برسد، چه تعداد مشتری بالقوه خواهید داشت؟

 

  1. رقابت:

  • چه کسی محصولات مشابه تولید می کند-خواه این شباهت واقعی باشد یا ظاهری؟(به این موضوع باید از دیدگاه مشتری نگریست و نه صرفا از دیدگاه خودتان.)

 

  1. دارایی های مکمل مورد نیاز:

  • مشتری برای بهره مندی کامل از محصول به تمام قابلیت های ان به چه چیزهای دیگری نیاز دارد؟

(احتمالا باید محصول خود را با محصولات تولید کنندگان دیگر ترکیب کنید تا مشتریان بتوانند به راحتی محصولتان را بخرند و به کارکرد صد در صدی دست یابند.دست کم باید به این موضوع رسیدگی کنید که مشتری شما برای استفاده از محصولتان باید چه محصولات دیگری بخرد.مثلا اگر درحال ساختن بازی برای کنسول بازی ویدئویی سکا دریم کست هستید، مشتریان شما باید بتوانند این کنسول راهم خریداری کنند.از انجا که این کنسول دیگر به فروش نمی رسد ، این مورد توانایی مشتری در خرید محصوو شما را محدود خواهد کرد.

 

این قالب عمومی می تواند نقطه شروع خوبی برایتان باشد تا بتوانید بعدا طبق نیاز خود ان را تغییر دهید.نتایج تحقیقات نشان می دهد که این ماتریس برای صدها شرکت مفید بوده است و برخی افراد با حذف یا افزودن بعضی دسته های اطلاعاتی به این ماتریس سعی کرده اند ان را برای حوزه فعالیتشان بهتر و ارزشمند تر کنند.

 

نویسنده : مهسا فرازمند – ماهان تیموری

  1. حسن فکری گفته:

    خیلی خیلی مهمه این مورد .ممنون

تا کنون 1 دیدگاه در این مقاله ثبت شده است.
ارسال دیدگاه
ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
مهر ۲۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۰۹ ق.ظ

علم بهتر است یا ثروت؟

مهر ۲۶, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۳۹ ق.ظ

۲۰ شغل به عنوان شغل دوم و بهترین ها برای افزایش درآمد

ساعت ۱:۰۵ ق.ظ

موانعی که بر سر راه پیشرفت شما قرار دارد را میشناسید؟

مهر ۲۵, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۴۰ ق.ظ

اشتباه نکن، راه پولدار شدن اینجاست

ساعت ۱۰:۴۶ ق.ظ

درآمدم ۵ برابر شده

ساعت ۷:۰۵ ق.ظ

درآمدم بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون شده

ساعت ۷:۰۲ ق.ظ

توی ۲ ماه درآمدم ۲۰ میلیون بیشتر شده (یه سوپرمن میشم)

ساعت ۷:۰۰ ق.ظ

درآمدم ۱۰ میلیون شده(کار خدا بود که با شما آشنا شدم)

مهر ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۴۲ ب.ظ

درآمدم ۲ برابر شده

ساعت ۱۱:۴۶ ق.ظ

اصول هفتگانه موفقیت استیو جابز

ساعت ۱:۰۶ ق.ظ

در چه جایگاهی از هرم هوش مالی قرار دارید؟

مهر ۲۳, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۳۱ ب.ظ

افراد ثروتمند چگونه فکر و رفتار می کنند

ساعت ۱:۱۱ ب.ظ

تا ۳ سال دیگه درآمدم ۱۰۰ برابر میشه

ساعت ۱۱:۲۳ ق.ظ

راز ۱۰۰ میلیون اولی که به دست آوردم

ساعت ۱:۰۲ ق.ظ

باورها چراغ راه شما به سوی موفقیت است

مهر ۲۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۱۸ ق.ظ

ثروت ترامپ از کجاست؟

مهر ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

۸ گام مرموز تا رسیدن به موفقیت در کسب و کار

مهر ۱۸, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۰ ب.ظ

تو یه ماه به درآمد ۲ میلیونی رسیدم

ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

۳۰ میلیون به درآمدم اضافه شده

ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

راه های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام )

ساعت ۱۰:۳۵ ق.ظ

درآمدم بیشتر شده و تا چند ماه آینده خیلی بیشتر از این هم میشه

ساعت ۹:۱۴ ق.ظ

درآمدم ۱۰ میلیون شده (شما پیامبر نیستید ولی پیغام آورید)

مهر ۱۷, ۱۳۹۶
ساعت ۶:۲۸ ب.ظ

راز رسیدن به درآمد ۵۰ میلیون تومانی(حتما ببنید)

ساعت ۳:۰۹ ب.ظ

درآمدم دو برابر حقوق کارمندیم شده

ساعت ۱۰:۴۳ ق.ظ

چیزهایی که انسان های موفق هر روز به خود می گویند