آیا ما به مشاوره بازاریابی نیاز داریم

در: آموزش بازاریابی | در تاریخ: ۲۳ شهریور ۹۵
مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۳ دقیقه می باشد

مقدمه

این مقاله به ضرورت مشاوه بازاریابی برای افزایش سود ثروت و افزایش بقای سازمان می پردازد. سوالی که مطرح است این است،آیا مشاوره بازاریابی لازم است؟

خلبانی را در نظر بگیرید که مشغول هدایت هواپیماست; او پنلی را در پیش روی خود دارد; که توسط ان مسیر را انتخاب کرده و هواپیمای خود را به مقصر میرساند. اگر خلبان نداند که پنل روبروی او چگونه عمل میکند ایا میتواند هواپیمای خود را هدایت کند؟ اگر اصلا خلبانی نداند چطور؟

متاسفانه در بازار کسب وکار امروز کشور ما افرادی بدون دانستن فن خلبانی در حال هدایت کسب وکار خود هستند! ان ها نه تنها نمیدانند که قوانین بازاریابی علمی و تغییر ناپذیر است; بلکه به مشاوران بازاریابی به چشم کلاهبرداران ناشی نگاه میکنند که تازه از راه رسیده اند و قصد خالی کردن جیب سازمان ها را دارند; این درست که مشورت کردن با مشاوران ناشی قاتل جان سازمان هاست; نه قاتق نان انها;ولی لزوم مشاوره مطلوب بازاریابی در کسب و کار ایران مشهود است.

نمونه های عملی از مشاوره بازاریابی

سه سال پیش در یک مهمانی با یکی از صاحبین برند مشهور در رب دیداری داشتیم; برند او ان زمان به عنوان رهبر بازار شناخته میشد;اما به شدت مشغول تهیه هر محصولی برای هر کسی با همان برند بود; او بعدها به تولید تن ماهی; نوشابه; انواع کنسرو; انواع سس و اب معدنی پرداخت و با صرف منابعی که از راه رهبری بازار رب کسب کرده بود بازار رب خود را نیز از بین برد.

به او گفتم شما در حال نقض قانون توسعه خط در بازاریابی هستید.

“این قانون می گوید که فشار غیر قابل مقاومتی برای تولید و بازاریابی محصولات جدید با همان نام قبلی وجود دارد”.

به وی گفتم که به زودی بازار رب را از دست خواهد داد;با ریشخندی به من پاسخ داد: هنوز راه درازی داری تا بتوانی چنین ادعایی داشته باشی.

نمونه هایی از این دست فراوانند که به از بین رفتن اعتبار و سابقه برند انجامیده اند. برنج محسن یکی از همین نمونه هاست که با تولید چای محسن و دیگر محصولات رهبری بازار را از دست داد. بیشتر سازمان ها برای به دست اوردن طیف وسیع تری از بازار هدف ; اقدام به نقض قانون توسعه خط در بازاریابی می نمایند; که جدیدترین ان ها رشته اشی انسی است که به زودی اگر فکری به حال نقض این قانون نکند; مثل دو همتای قبلی خود تمام منابع به دست امده از محصول رهبر خود را صرف

توسعه خطی خواهد کرد.

اما اگر این خلبانان کتاب ۲۲استراتژی بازاریابی جک تروت وال رایس را میخواندند ;ایا بازهم برند خود را به خطر می انداختند؟

این جاست که به اهمیت گفته استیو جابز پی میبریم :

“یا مهارتی را کسب کن یا اگر نمی توانی ان را استخدام کن”

مشاوران بازاریابی را استخدام کنیم که امتحان خود را در انواع کسب وکار ها پس داده اند; و حالا میتوانند بهترین استراتژی ها را به ما ارائه دهند.

اگر کتاب نخوانیم و با اهل فن مشورت نکینم باید تاریخ بازاریابی را تجربه کنیم ;در حالی که پیش از ما بسیاری این راه ها را ازموده اند و نتایج ان ها به

خوبی قابل بررسی است. به نظر میرسد که دید سنتی به مهارت های کسب وکار برای سازمانها بزرگترین تهدید ممکن است; و انها اعتقادی به کسب مهارت ها و یا استخدام انها ندارند.

راحت ترین توصیه به این سازمانها این است:

“اگر مهارتی را ندارید،ان را استخدام کنید”

سازمان شما در حال نقض کدام قانون بازاریابی است؟

مشاوره بازاریابی

ضرورت مشاوره بازاریابی

ایا بازاریابی نیاز به مشاوره دارد؟

خلبانی را در نظر بگیرید که مشغول هدایت هواپیماست;او پنلی را در پیش روی خود دارد; که توسط ان مسیر را انتخاب کرده و هواپیمای خود را به

مقصر میرساند.

اگر خلبان نداند که پنل روبروی او چگونه عمل میکند ;ایا میتواند هواپیمای خود را هدایت کند؟ اگر اصلا خلبانی نداند چطور؟ متاسفانه در بازار کسب وکار امروز کشور ما ;افرادی بدون دانستن فن خلبانی در حال هدایت کسب وکار خود هستند! ان ها نه تنها نمیدانند که قوانین بازاریابی علمی و تغییر ناپذیر است;بلکه به مشاوران بازاریابی به چشم کلاهبرداران ناشی نگاه میکنند ;که تازه از راه رسیده اند و قصد خالی کردن جیب سازمان ها را دارند; این درست که مشورت کردن; با مشاوران ناشی قاتل جان سازمان هاست نه قاتق نان انها،ولی لزوم مشاوره مطلوب بازاریابی در کسب و کار ایران مشهود است.

نتیجه گیری

مشاوران بازاریابی را استخدام کنیم که امتحان خود را در انواع کسب وکارها پس داده اند; و حالا میتوانند بهترین استراتژی ها را به ما ارائه دهند. اگر کتاب نخوانیم و با اهل فن مشورت نکینم ; باید تاریخ بازاریابی را تجربه کنیم; در حالی که پیش از ما بسیاری این راه ها را ازموده اند و نتایج ان ها به خوبی قابل بررسی است.

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

این مطلب را حتما بخوانید :  استراتژی رقابتی در مدیریت بازاریابی

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، بازاریابی و فروش

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

شما میتوانید این مقاله را در شبکه های اجتماعی زیر به اشتراک بذارید:

دیدگاه ها

هنوز هیچکس برای این نوشته دیدگاه نگذاشته است. اولین نفری باشید که دیدگاه میگذارید.
هنوز دیدگاهی نوشته نشده است. شما اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


*

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram