تعریف بازاریابی

بهترین و جامع ترین تعریف بازاریابی

یک ستارهدو ستارهسه ستارهچهار ستارهپنج ستاره (No Ratings Yet)
person سینا کنعانیان access_time شهریور ۲۳, ۱۳۹۵ remove_red_eye 262 مشاهده comment بدون دیدگاه

مدت زمان تخمینی برای مطالعه این مقاله ۵ دقیقه می باشد

مقدمه

تا به اینجا صحبت های زیادی را در ارتباط با بازاریابی شنیده ایم. می خواهیم در این مقاله دقیق ترین تعریف بازاریابی را برای شما شرح دهیم.به راستی تعریف بازاریابی چیست؟

اگر به قاعده حاکم در بازار ایران دقت کنیم;فقط میبینیم که فرق بازاریابی با فروش سنتی به صورت نصفه;نیمه و ناقص مدنظر قرار داده شده است.

ان بخش از بازاریابی مدرن که مورد تاکید بازار ایران قرار گرفته است،اینست:

“برابر کردن تقاضا با عرضه”

حال انکه این بخش باید تفسیر خوبی به همراه داشته باشد که همراه با تعریف فروش ارائه شود; ولی تفسیری که همراه این عبارت است;به این شرح

است:

تعریف بازاریابی در ایران:

“بازاریابی هنر اقناع مخاطب است(ان هم به هر قیمتی که شده) برای خرید محصول عرضه شده!”

حالا اخرین چیزی که در تعریف بازاریابی مهم است، این است که: “ایا محصول ما بهبودی در سبک زندگی مشترک ما ایجاد میکند یا نه؟!”

بسیاری از ما بازاریابان; در سازمانهایی کار کرده ایم و پس از گذشت مدتی ان را ترک کرده ایم;تنها به این دلیل که احساس کرده ایم که در حال کلاهبرداری هستیم!

به راستی چند بار کار خود را با این دلیل ترک کرده ایم؟

اگر با هم تلاش کنیم که تعریف درست فروش(یعنی:فروش عبارتست از هنر منطبق کردن مزیت های رقابتی یا نیاز مشتری) را در بازار جایگزین متد “مخشو بزن…بنداز بهش” بکنیم; میتوان نتایج بهتری را در بازاریابی و فروش خود ببنیم.

تعریف بازاریابی

بهترین دیدگاه برای تعریف بازاریابی

بهترین تعریف بازاریابی که در تمام سال ها از دیده ام،این تعریف است:

“شناخت نیاز(تقاضا)های یک بازار هدف معین است که با شناخت مزیت های انحصاری و رقابتی سازمان بهبود را در عرضه خود برای مشتری ترسیم

مینماید.”

۱-نیاز یا تقاضا:

نیاز مشتری چیست؟

نیاز مشتری ان چیزی است که مشتری برای بهبود زندگی خود و سبک ان باید تامین نماید; یا ان چیزی است که حتما نمی شناسد و ما باید به هر طریقی ان را به او بشناسانیم؟

به روش پرزنت بازاریابان شبکه ای توجه کنید! وقتی نیازتان با عرضه ان ها همسو نیست; عموما به گونه ای شما را پرزنت میکنند که دست اخر حس بلاهت و نادانی را در شما زنده کنند. به طور کلی در کشورهای در حال توسعه یک متد برای هم اندیشی وجود دارد: “درست ان چیزیست که من فکر میکنم; واگر مثل من فکر نمیکنی; کلا اشتباه فکر میکنی(یا حق با من است;یا تو مقاومت میکنی که حق مرا نپذیری!)” اما واقعا نیاز مشتری چیست؟

۲-شناخت نیاز:

برای این که نیاز های بهبود بخش یک مشتری چیست;باید ان ها را بشناسیم;اما چگونه؟ در بمب باران اطلاعاتی که مثل دارکوب بر ذهن مشتری نقش می بندد یا از میان کلام خود او؟ پس ایا بهتر نیست که او را وادار به برون ریزی کنیم؟ پرسش هایی را مطرح کنیم که او وادار شود;اطلاعات و نیازهای خود را برای بهبود،در اختیار ما قرار دهد. برعکس متد اشتباهی که بازاریابان ما دنبال میکنند;”فروش در شنیدن اتفاق می افتد نه در گفتن” در حقیقت هدف اصلی مشتری از خرید;قطعه ای گمشده ای از پازل است; ازمون وخطا باعث سررفتن حوصله مشتری خواهد شد;او نمی ایستد تا شما همه مزایای خود را به او ارائه دهد تا تصادفا یکی از ان ها نیاز اصلی باشد.

۳-بازار هدف:

بازار هدف در واقع مجموعه مشتریان بالقوه و بالفعل ما هستند; به عبارت بهتر بازار هدف تمام کسانی هستند; که الان توانایی و نیاز خرید از ما را دارند یا در اینده خواهند داشت. ساده لوحانه است که یک کمپانی تولید محصولات الکترونیک;کودکان زیر ۷ سال را از تیررس خود خارج کند و کارکردن بدون بازار هدف;در حقیقت شلیکی است با پشمان بسته به سوی هدفی که معلوم نیست در کدام موقعیت جغرافیایی قرار گرفته است.

بازارهدف شما از نظر:

سن

جغرافیای سکونت

جنسیت

تحصیلات

سبک زندگی

میزان درامد

الگوی فکری و…

 چه شرایطی دارد!؟

۴-بازار هدف معین:

بازار هدف علاوه بر جزییات باید بخش بندی شده باشد; یعنی اینکه هر کدام از بخش های ان با مهمترین مولفه اشتراک در یک گروه قرار بگیرند. این مسئله در رقابت کوکاکولا و پپسی نمود پیدا کرد;زمانی که پپسی کولا در روند زیاندهی قرار داشت;بازار هدف معین توانست گره کار را باز کند: بازارهدف معین:مشتریان کمتر از ۳۰ سال!

۵-مزیت  رقابتی:

مزیت رقابتی در حقیقت”تفاوت های محصول ماست که ایجاد تمایز میکند”

به عبارت بهتر در حقیقت مزیت رقابتی تفاوت هایی است که محصول مارا متمایز میکند و راه دست یابی به ان ها به این ترتیب:

۱-شناخت

۲-ساخت

جک ولش مدیرعامل سابق جنرال الکتریک میگوید:

“اگر مزیت رقابتی نداری;اصلا رقابت نکن”

اگر واقعا محصول شما مزیت رقابتی ندارد;محصول خود را عوض کنید; زیرا این یک مجصول واقعی نیست;چون مزایای رقابتی محصولات واقعی،یا قابل

شناخت هستند،یا قابل ساخت!

۶-مزیت های انحصاری:

ایا سازمان شما مزیت های انحصاری دارد؟

مثلا مثل اپل، استیو جابز این سیستم را به گونه ای طرح ریزی کرد که دارای مزیت انحصاری سیستم عامل است (که این مزیت در ابتدای راه نه تنها مزیت نبود بلکه محدودیتی دست و پاگیر تلقی میشد)؟

 برای ساخت مزیت های انحصاری باید یا انحصار توزیع محصول را در دست داشت ;یا ان را ساخت. البته در شرایط حاکم در بازار ایران; یافتن این مزیت

های انحصاری در برخی سازمان ها عجیب نیست;اما ساخت مزیت های انحصاری در ایران مقوله ای جداگانه است که مثل بازار جهانی تابع قواعد و مهارت های زیادی است.

 ۷-سازمان:

یا همان چیزی که دربازار ما به عنوان شرکت خوانده میشود;مجموعه ای است که در فروش با عرضه خود به تقاضاهای مشتری های بازار هدف خود;پاسخ مناسبی می یابد. بزرگترین سازمانهای بین المللی شعار خود را دارند:

“برای محصولات خود;کالایی نیابید;برای مشتریان خود،محصولی مناسب تهیه کنید”

۸-بهبود:

بزرگترین وظیفه ما در بازاریابی تفسیر همین واژه است;در حقیقت محصول ما(شامل کالا;خدمات و یا ایده ها باید تغییری در کیفیت زندگی مشتریان ایجاد کند.

 به عبارت بهتر باید زندگی و کیفیت ان را ارتقا یا بهبود بخشد; فروش،بدون ایجاد بهبود در حقیقت همان کلاهبرداری خودمان است.

۹-عرضه:

به راستی محصولی که ما در بازاریابی عرضه می کنیم چیست؟

چه بهبودی را موجب می شود؟

چقدر به زندگی افراد کمک میکند؟

فراموش کنید تعبیر منسوخ “فروش یخچال به اسکیمو” را!

در واقع “فروش یخچال در بیابان” همان تعبیر بازاریابی مدرن با ایجاد بهبود در زندگیست.

 اگر برای مشتریان خود محصولی بیابیم;در حقیقت هم بازار هدف خود را به صورت معین شناخته ایم; وهم بهبودی ایجاد کرده ایم;برای اسکیمو وسیله

گرماساز بیابیم،نه سرما ساز!

۱۰-مشتری:

مشتری در واقع ارباب کسب وکار است; این ارباب نیازمند یک ارتباط موثر و کاراست. اگر کِیف مشتری کوک شود،در واقع او با رغبت کیف پول خود را خارج خواهد نمود. برای کوک کردن کیف او و ایجاد یک رابطه تاثیر گذار چه برنامه ای دارید؟

نتیجه گیری

همانطور که می بینیم با تفسیر این تعاریف، بسیاری از استراتژیهای غلط ما نیاز مند بازنگری هستند. باید بتوانیم با آشنایی با بهترین تعریف بازاریابی کاراترین عملکرد را از خود نشان دهیم. بیایید از همین حالا اغاز کنیم…

چنانچه موفق به اتمام این مقاله در مدت زمان تخمینی نشده اید به سایت تست تندخوانی مراجعه نمایید

 

خواهشمندیم با دیدگاه سازنده خود ما را در ارائه هرچه بهتر مقالات یاری نمایید

تیم آموزشی ماهان تیموری
نویسنده: ماهان تیموری – سینا کنعانیان

ارائه دهنده آموزش های کسب و کار ، کارآفرینی ، آموزش بازاریابی

برای دانلود PDF مقاله روی لینک زیر کلیک نمایید

 

با عرض پوزش تصویر فایل دانلود درست بارگذاری نشده است

 

هنوز دیدگاهی برای این مقاله ثبت نشده است. اولین نفری باشید که دیدگاهی میگذارد
ارسال دیدگاه

14 − نه =

ARE YOU READY? GET IT NOW!
OR SUBSCRIBE WITH
{subscription-facebook}
{subscription-google}
ثبت نام در اولین دوره جامع هوش مالی ایران
telegram
اردیبهشت ۲, ۱۳۹۶
ساعت ۸:۲۲ ب.ظ

ناهشیاری مالی اعتیاد خطرناک بسیاری از افراد

فروردین ۳۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۰ ب.ظ

یک راز درمورد هوش مالی و چند نکته دیگر

فروردین ۲۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱۲:۱۸ ب.ظ

کسب و کار حوله یکبار مصرف

فروردین ۲۴, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۲ ب.ظ

چرا همیشه یه جای کار میلنگه ؟؟؟

فروردین ۲۱, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

نکات طلایی برای داشتن زندگی هدفمند

فروردین ۲۰, ۱۳۹۶
ساعت ۳:۴۳ ب.ظ

آشنایی با انواع هدف

فروردین ۱۹, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

منظور و هدف از زندگی شما چیست؟

فروردین ۱۶, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۲۱ ب.ظ

توصیه های عیدانه استاد تیموری برای برنامه ریزی اهداف

فروردین ۱۲, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۲۱ ق.ظ

بهترین نکات برای تقویت استعداد

فروردین ۱۱, ۱۳۹۶
ساعت ۱۰:۵۶ ب.ظ

ایده های غیرمعمول ، انقلابی در آفرینش

فروردین ۱۰, ۱۳۹۶
ساعت ۱۱:۱۴ ق.ظ

هدف |بی هدفی قاتل انسانهاست!

فروردین ۷, ۱۳۹۶
ساعت ۱:۵۳ ب.ظ

۶ گام اساسی در مذاکرات کسب و کار

فروردین ۶, ۱۳۹۶
ساعت ۴:۰۹ ب.ظ

مقدمه ای بر آموزش بازاریابی

فروردین ۵, ۱۳۹۶
ساعت ۵:۳۲ ب.ظ

ایده های انقلابی برای کسب و کار شما در سال جدید

اسفند ۲۹, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۱۷ ب.ظ

عیدی تیم آموزشی ماهان تیموری برای سال۹۶ تو دوست خوبم

اسفند ۲۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۲۱ ب.ظ

رابطه هوش مالی با عید

ساعت ۱۰:۵۲ ب.ظ

همه چیز درباره آمیخته بازاریابی

اسفند ۲۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۷ ب.ظ

ایده های طلایی برای هر کسب و کاری لازم است

اسفند ۲۶, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

تبلیغات دفاتر بیمه ، تبلیغات موثر چیست؟

اسفند ۲۵, ۱۳۹۵
ساعت ۴:۲۷ ب.ظ

۱۰ ایده ناب برای روانشناسی در مذاکره

اسفند ۲۲, ۱۳۹۵
ساعت ۶:۲۹ ب.ظ

مثل بقیه کار را رها نکن

اسفند ۲۰, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۵۲ ب.ظ

ایده های عالی فقط برای شما

اسفند ۱۹, ۱۳۹۵
ساعت ۱۱:۴۹ ب.ظ

ایده خوب برای کسب و کار خوب

اسفند ۱۸, ۱۳۹۵
ساعت ۱۰:۲۳ ب.ظ

۹ قانون مهم برای تبلیغات موفق

اسفند ۱۷, ۱۳۹۵
ساعت ۸:۴۹ ب.ظ

ایده تبلیغاتی را از کجا بیاوریم؟